
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dave Sinardet 
Knut De Swert 
Régis Dandoy 

 
 

Franstalig, Vlaams, commercieel, openbaar: 
zoek de verschillen.  

Een longitudinale vergelijking  
van de thema’s in de Belgische televisiejournaals 

 
 

PSW Paper 2004/1 
 

Politieke wetenschappen 



 

 

Dave Sinardet is verbonden aan het departement Communicatiewetenschappen 
en de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen van de Universiteit 
Antwerpen. Hij werkte o.m. rond de communautaire verhoudingen in België en 
de rol van de media daarin of nog rond de berichtgeving over de EU en andere 
internationale instellingen. Op dit moment doet hij onderzoek naar nationale 
identiteit in de Belgische media, in het kader waarvan hij een doctoraal 
proefschrift voorbereidt over de wederzijdse beeldvorming van Vlamingen en 
Franstaligen. Hij is bereikbaar via dave.sinardet@ua.ac.be.  
 
Knut De Swert is wetenschappelijk medewerker van het Elektronisch 
Nieuwsarchief Vlaanderen (ENA - www.nieuwsarchief.be) en maakt deel uit 
van de onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P) aan de 
Universiteit Antwerpen. Hij doet vooral onderzoek naar TV-nieuws, 
tabloïdisering en extreem-rechts in de media. Zijn e-mailadres is  
knut.deswert@ua.ac.be 
  
Régis Dandoy is onderzoeksassistent, verbonden aan het ‘Centre de Politique 
Comparée’ van de Université Catholique de Louvain (UCL). Hij werkt op dit 
ogenblik rond politieke agenda-setting in België en regionale instellingen in 
Europa. Hij is te bereiken via dandoy@spri.ucl.ac.be 



 

 

3

1 Inleiding 
 
De RTBF-televisie en radio werkt al geruime tijd aan een grondige 
vernieuwingsoperatie. Op La Une (het eerste generalistische televisiekanaal van 
de RTBF) uitte zich dat recentelijk in een nieuwe aankleding maar ook in de 
lancering van een aantal nieuwe programma’s. Eén daarvan is het 
actualiteitenmagazine ‘Actuel’ dat in prime-time op woensdagavond op La Une 
wordt uitgezonden. De doelstelling was hiermee minstens 25% van de kijkers te 
bereiken, maar het resultaat blijft voorlopig steken tussen 15 en 17%.  
 
Geconfronteerd met deze slechte cijfers door ‘La Libre Belgique’(14/4/2004), 
antwoordt de directeur-generaal van de RTBF Jean-Paul Philippot het volgende : 
« Nous ne bougerons pas d’un poil car ce n’est pas notre job de passer sous 
silence ce qui se passe en Irak ou Rwanda. » Op de volgende vraag – of men 
zich dan maar met 100 000 kijkers moet tevreden stellen – is het antwoord 
indien mogelijk nog duidelijker : « Bien entendu ! Si ‘Actuel’ faisait autre-
chose, on critiquerait l’émission, à très bonnes raisons. A nous de trouver 
lentement les voies permettant d’intéresser les gens à autre chose qu’à Marc 
Dutroux. ». Even verder in het interview komt ook het RTBF-journaal ter 
sprake, dat steeds verder achteroploopt op dat van RTL-TVI. Philippot nodigt de 
journalist uit om de editoriale lijn van RTL met die van RTBF sinds begin maart 
te vergelijken, in het bijzonder wat de aandacht voor het proces-Dutroux betreft. 
Ook het antwoord op de vraag of men dan bereid is de prijs daarvoor te betalen 
op het terrein van de kijkcijfers, terwijl men had aangekondigd het 
marktleiderschap op het vlak van informatie te herwinnen, ligt weer in dezelfde 
lijn : « Bien sûr. Nous ne voulons pas être leaders à n’importe quel prix. Notre 
premier objectif est de renouer avec une ligne éditoriale rigoureuse » (Lovens, 
2004).  
 
Uiteraard zijn deze verklaringen voor een deel de pogingen van een directeur-
generaal om met vervelende vragen om te gaan over de lage kijkcijfers van één 
van zijn nieuwe paradepaardjes. Toch is de gekozen argumentatie tekenend, 
vooral als men ze vergelijkt met bijvoorbeeld volgende uitspraak van Siegfried 
Bracke, al jarenlang één van de boegbeelden van de VRT-nieuwsdienst, in 
Humo : « Ik vertik het nog programma’s te maken waarmee je in het beste geval 
dertig procent van de kijkers bereikt. Op TV1 blijven we resoluut een lichtere 
toon aanslaan … ». Met meer traditionele politieke debatprogramma’s als 
‘Polspoel en Desmet’ (uitgezonden op VTM) moeten journalisten volgens 
Bracke uitkijken « want de mensen … haken af. De VRT heeft jarenlang alleen 
maar gortdroge programma’s met moeizaam pratende politieke koppen gemaakt. 
We experimenteren nu al een paar jaar met een meer populaire aanpak … ».  
(Humo, 20/1/2004) 
 



 

 

4

Toegegeven, deze twee uitspraken stellen de zaken zeer scherp en zijn niet 
zonder meer representatief voor de gehele programmering (of zelfs enkel de 
nieuwsprogrammering) van de twee zenders. Toch valt erin een wereld van 
verschil te ontdekken tussen een meer traditionele Reithiaanse opvatting van de 
openbare omroep – gericht op het evenwicht tussen informatie, educatie en 
ontspanning – en een meer hedendaagse marktgerichte invulling, blijkbaar 
beiden terug te vinden in hetzelfde land.  
 
Dat deze aanzienlijke verschillen in visie binnen België kunnen voorkomen valt 
grotendeels te wijten aan de specifieke kenmerken van het Belgische 
televisielandschap, dat volledig opgesplitst is op taalbasis. In tegenstelling tot 
andere (ook meertalige) federale landen zijn de Vlaamse en Franstalige 
openbare omroep volledig autonoom en kennen ze geen overkoepelend federaal 
instituut. Deze volledige onafhankelijkheid valt ook door te trekken naar de 
commerciële zenders die verantwoording moeten afleggen aan geheel andere 
aandeelhouders. Tegenover de Vlaamse Media Maatschappij 
(moedermaatschappij van VTM) staat de internationale mediagroep CLT (die 
onder meer RTL-TVI onder zijn vleugels heeft). Samen met de eveneens ver 
doorgedreven scheiding tussen de twee gemeenschappen op politiek vlak 
(grotendeels gescheiden kies- en partijsysteem) kan men ervan uitgaan dat dit 
eveneens gevolgen heeft voor het nieuwsaanbod van de verschillende zenders.   
 
Deze intranationale verschillen kaderen uiteraard binnen de ruimere tendensen 
die het West-Europese medialandschap de voorbije twee decennia gekenmerkt 
hebben, zoals een toenemende deregulering en liberalisering. Deze bracht vele 
openbare omroepen ertoe om – onder invloed van politieke beslissingen – hun 
uitgangspunten aan te passen aan de concurrentiële omgeving waarin ze moeten 
opereren. Alleen kan men dus – onder meer op basis van bovenvermelde citaten 
– verwachten dat we deze tendens meer terug zullen vinden bij de Vlaamse 
openbare omroep dan bij de Franstalige.  
  
Deze evoluties die zich vooral tijdens de jaren negentig sterk deden voelen, 
gekoppeld aan het aangehaalde verschil tussen de openbare omroepen (en dus 
ook het verschil mét de commerciële zenders) en de verregaande autonomie van 
de media per taalgemeenschap maken een comparatieve en longitudinale 
vergelijking van de nieuwsuitzendingen op deze verschillende kanalen bijzonder 
relevant. Het televisiejournaal is immers niet enkel het vlaggenschip van de 
grote zenders, het is eveneens de plaats bij uitstek waar het verschil in visie op 
de taken van de openbare omroep kan tot uiting komen. Dit kan leiden tot een 
verschillende invulling van deze uitzendingen, niet in het minst wat de keuze 
van de behandelde thema’s betreft. Zo zouden we kunnen verwachten dat de 
RTBF meer aandacht besteedt aan ‘harde’ en ‘buitenlandse’ thema’s in 
vergelijking met de VRT waar meer binnenlandse en ‘zachte’ thema’s zouden 



 

 

5

voorkomen. Daardoor zou men ook kunnen verwachten dat het verschil tussen 
VRT en VTM kleiner is dan dat tussen RTBF en RTL-TVI, voor zover ook 
tussen deze twee privé-zenders natuurlijk geen verschillen tot uiting komen als 
gevolg van hun inbedding in een andere taalgemeenschap en hun verschillende 
eigendomsstructuur.  
 
Los van de specifieke invulling die er vanuit de omroep aan het televisienieuws 
gegeven wordt, zijn er mogelijks ook verschillen die voortkomen uit het feit dat 
Vlaamse en Franstalige zenders een andere markt bedienen. Hier speelt de 
interessante wisselwerking tussen autonome zenders van een in verregaande 
mate autonome gemeenschap, evenwel nog steeds ingebed in een federaal land 
met federale politieke instellingen. Zo zou men kunnen verwachten dat de 
aandacht voor ‘federale’ thema’s grotendeels zou moeten gelijklopen over de 
taalgrens heen vermits deze het gevolg is van gebeurtenissen die voor het hele 
land relevant zijn. Bij ‘regionale’ thema’s daarentegen kan men verwachten dat 
de aandacht veel sterker uiteenloopt gezien de verschillende politieke 
dynamieken op dit vlak. Nu is dit natuurlijk niet altijd even eenduidig, vermits 
de bevoegdheidspakketten van de federale staat enerzijds en van 
gemeenschappen en gewesten vrij heterogeen zijn te noemen. Toch kunnen 
enkele thema’s in grote mate als ‘federaal’ (justitie, sociale zekerheid, 
economie) of ‘regionaal’ (onderwijs, cultuur, milieu) beschouwd worden.  
 
Los van deze meer institutioneel te verwachten verschillen kunnen er echter ook 
zuiver culturele verschillen optreden, naar gelang de aandacht/interesse die er 
voor bepaalde thema’s in de verschillende gemeenschappen leeft, ook als dit in 
wezen federale thema’s betreft. Zo wordt er dikwijls gezegd dat de problematiek 
rond ‘mobiliteit’ veel sterker leeft in Vlaanderen dan in Wallonië vanwege de 
infrastructuur en de dichtheid van het wegennet.  
 
De vier grote generalistische zenders in België maken dus elk ‘nationaal’ 
nieuws, maar vanuit een ander perspectief : Vlaams of Franstalig en publiek of 
commercieel. Bovendien kan – zoals werd aangehaald – ook de invulling van 
deze begrippen per zender en gemeenschap verschillen.  
  
In deze paper zullen de verschillen in het nieuwsaanbod onderzocht worden op 
basis van een analyse van de thema’s die aan bod zijn gekomen in de journaals 
van VRT, RTBF, VTM en RTL-TVI tijdens de periode 1993-2000. Dit is een 
cruciale periode gezien ze in grote mate getekend is door fundamentele 
herstructureringen binnen de openbare omroepen en aanpassingen van hun 
‘mission statements’. Zo bestrijkt ze onder meer de belangrijke omwenteling die 
de Vlaamse openbare omroep op dit vlak gekend heeft tijdens de jaren negentig. 
De grootte van het bestand maakt dan ook een longitudinale analyse mogelijk 
van de evolutie van de hoeveelheid aandacht voor bepaalde thema’s op de 



 

 

6

verschillende zenders en dus van eventuele verschuivingen in de onderzochte 
periode. Zo kunnen ze ook in verband worden gebracht met evoluties op 
maatschappelijk en politiek(-communautair) vlak en binnen het medialandschap.  
 
 
2 Het televisielandschap en de federalisering van België  
 
Het is duidelijk dat de geschiedenis van de openbare omroep in België en de 
huidige structuren ervan grotendeels het federaliseringsproces van het land 
weerspiegelen. Sterker nog: men kan zelfs stellen dat de evoluties in het 
omroeplandschap de politieke voorafgingen, dat ze een soort culturele voorloper 
waren van de federalisering van het land. Via de omroepwet van 1960, die de 
unitaire INR/NIR opsplitste in twee autonome omroepmaatschappijen BRT en 
RTB (weliswaar gekoppeld aan nog een derde instituut voor 
gemeenschappelijke diensten), werd er immers voor de allereerste keer gewag 
gemakt van het bestaan van twee grote cultuurgemeenschappen in België. Dit 
zou pas in de grondwet worden ingeschreven in 1970 (Biltereyst, 1997).  
 
Zo was de oprichting van de Vlaamse televisie de eerste autonome beleidsdaad 
van de Nederlandstalige gemeenschap in België, zonder dat ze al officieel 
bestond. Een beslissing die zonder twijfel een verregaande invloed heeft gehad, 
niet uitsluitend op cultureel maar zeker ook op politiek vlak. Volgens sommigen 
heeft het bestaan van die autonome Vlaamse omroep de culturele emancipatie 
van de Vlamingen niet enkel ondersteund maar eveneens versneld (zie o.m. 
Fleerackers en Coppieters in N, 1979).   
 
De wet van 1960 bracht volledige, formele en effectieve culturele autonomie op 
omroepvlak. Met de ontmanteling van het Instituut voor de Gemeenschappelijke 
Diensten in 1977 werd ook nog eens de laatste band tussen de twee zenders 
doorgeknipt. Eveneens in dat jaar werd RTB omgedoopt tot RTBF, duidelijk 
verwijzend naar de Franse Gemeenschap. De BRT zou later BRTN worden en 
vanaf 1997 VRT.  
 
Dat de omroepen volledig autonoom zijn is vrij uitzonderlijk in internationaal 
perspectief. In de meeste andere federale landen (inclusief de meertalige) bestaat 
er minstens nog een overkoepelende structuur waar de zenders van de 
verschillende regio’s of gemeenschappen onder vallen. Dat is bijvoorbeeld het 
geval in Zwitserland, Canada en zelfs in Cyprus, wat nu toch niet direct als het 
meest samenhangende land ter wereld kan beschouwd worden (Shaugnessy & 
Fuente Cobo, 1990: 42). 
 
Verder opvallend, maar daar uiteraard ook aan gelinkt is het feit dat in de 
beheersovereenkomsten van de twee zenders enkel verwijzingen staan vermeld 



 

 

7

naar het uitdragen van de culturele identiteit van de desbetreffende 
taalgemeenschap. Dat is vrij uitzonderlijk. In andere federale landen, ook de 
meertalige, staat duidelijk bij de opdrachten van de openbare zenders vermeld 
dat zij ook de nationale cohesie van het land mee moeten bewerkstelligen. Zo 
hebben de verschillende Zwitsere openbare omroepen onder meer de taak om de 
belangen van het land te dienen, de nationale eenheid en verstandhouding te 
versterken en bij te dragen tot het wederzijds begrip tussen de verschillende 
taalgemeenschappen. Gelijkaardige bepalingen zijn voor de meeste federale 
landen terug te vinden (Shaugnessy & Fuente Cobo, 1990: 40). Bij de wettelijke 
verplichtingen van VRT en RTBF is er daarentegen geen enkele verwijzing naar 
België terug te vinden, enkel naar respectievelijk de Vlaamse en Franse 
Gemeenschap (Vlaamse Gemeenschap, 2001; Communauté française 2001). 
 
Tekenend is verder ook het feit dat niet alle nationale zenders over het volledige 
nationale territorium van België te ontvangen zijn.  
 
Deze zeer verregaande autonomie van Vlaamse en Franstalige zenders maakt 
ook het ontstaan van beduidende verschillen tussen de zenders mogelijk en zelfs 
waarschijnlijk.  Tegelijkertijd zijn ze natuurlijk wel ingebed binnen een ruimer 
Europees en internationaal geheel en beïnvloed door dezelfde evoluties als 
liberalisering, globalisering en technologische ontwikkelingen die het 
kenmerken. In wat volgt wordt er dan ook dieper ingegaan op deze ruimere 
context en op de specifieke gevolgen ervan voor het Vlaams en Franstalig 
medialandschap.    
 
 
3 Liberalisering van het Belgische medialandschap tijdens de voorbije twee 
decennia  
 
Voor het televisielandschap in de meeste West-Europese landen betekenden de 
jaren tachtig een grondige omwenteling. De nationale publieke omroepen die 
verschillende decennia hadden kunnen genieten van een monopolie in hun land 
(of gemeenschap) werden – als gevolg van technologische, economische maar 
vooral politieke ontwikkelingen veruitwendigd in een liberaliseringsgolf – 
stilaan onderdeel van een omroepmarkt (Blumler, 1991). Voor de publieke 
zenders leidde dit in bijna alle landen tot (zwaar) publieksverlies. De meesten 
onder hen werden dan ook grondig hervormd, meestal in de richting van een 
terugtrekking van de politiek en een intrede van een zekere bedrijfslogica. In 
verschillende landen zorgde dit de voorbije jaren voor een zeker herstel van de 
publieke omroepen. Dit bracht de private zenders er dan weer toe aan de 
publieke omroepen vormen van ‘oneerlijke concurrentie’ te verwijten wegens 
het aanbieden van programma’s waarmee deze laatsten zich ook op de private 
omroepmarkt begeven (Saeys & Coppens, 2003).   



 

 

8

 
Ook in Vlaanderen leidde de liberaliseringsgolf van de jaren tachtig tot het 
doorbreken van het openbaar omroepmonopolie, in de Vlaamse context meer 
specifiek voortgestuwd door de onvrede bij de toenmalige centrum-rechtse 
coalitie over de feitelijke onafhankelijkheid en kritische opstelling van de BRT-
nieuwsredactie (Servaes, 1998: 133). Met als oorspronkelijke aandeelhouders de 
bijna voltallige Vlaamse perswereld, ging in 1989 VTM van start. Vanaf dan 
gaat het ook met de sterk gepolitiseerde (Goossens, 1998: 130) en centralistisch 
en hiërarchisch georganiseerde (Ceuleers, 1999: 56) BRT bergaf op het vlak van 
kijkersaantallen. 
 
Al vanaf 1991 probeerde men hieraan van overheidswege te remediëren met een 
moderner statuut, veruitwendigd door een nieuwe naam. De grootste 
veranderingen kwamen er echter vanaf 1995. Toenmalig Minister van Economie 
en Media Eric Van Rompuy liet de openbare omroep volledig doorlichten door 
het onderzoeksbureau McKinsey, wat leidde tot het mini-decreet. Dit bepaalde 
dat de bevoegdheid van de politiek benoemde Raad van Bestuur wordt beperkt. 
Ook het ambt van administrateur-generaal wordt opgeheven en de bestuurlijke 
hiërarchie maakt plaats voor een bedrijfsleiding met als sleutelfiguur de 
gedelegeerd bestuurder, Bert De Graeve. Deze wordt door de Vlaamse regering 
op contractuele basis aangesteld en bijgestaan door een directiecomité dat op 
zijn voorstel door de Raad van Bestuur in dienst wordt genomen. 
 
In 1997 volgde dan het maxi-decreet dat de openbare omroep omzet in een NV 
van publiek recht, die de naam VRT meekrijgt en waarvan de Vlaamse 
Gemeenschap de enige aandeelhouder is. Voortaan wordt al het personeel met 
een arbeidsovereenkomst in dienst genomen en is het dus niet meer statutair 
benoemd. Er komen ook afvloeiingsmaatregelen. De Vlaamse regering sluit met 
de VRT een beheersovereenkomst voor vijf jaar af, die in 2001 werd hernieuwd. 
Zij voorziet onder andere in de indeling in twee netten: een verbredend en een 
verdiepend, wat leidde tot de herprofilering in TV1 en Canvas (Van der Borght, 
1997). 
 
Belangrijk is dat er voor de eerste keer criteria worden opgelegd wat de 
kijkcijfers betreft, in het kader van de zogenaamde ‘performantiemaatstaven’: 
beide netten moeten samen op weekbasis 70% van de bevolking bereiken 
gedurende ten minste 15 opeenvolgende minuten. Maar ook op het vlak van 
informatie worden specifieke criteria opgelegd: de journaals moeten samen met 
andere informatieprogramma’s een dagbereik van 1,5 miljoen kijkers hebben 
(Vlaamse Gemeenschap, 2001). Sindsdien is het marktaandeel een stijgende lijn 
gaan vertonen. De laatste jaren is de VRT de onbetwiste marktleider. Tegen het 
einde van de jaren negentig was men erin geslaagd de beeldvorming over de 
openbare omroep bij te sturen, van verliezende ‘underdog’ tot ‘trendsetter’ 



 

 

9

(Goyvaerts, 1999: 22). Bij VTM leidt dit dan weer tot steeds zwaarder 
tegenvallende bedrijfsresultaten en verwijten aan de VRT van oneerlijke 
concurrentie, zoals we die ook elders in Europa terugvinden. 
 
Aan Franstalige kant gaat dit verhaal op een aantal wezenlijke punten niet op. 
Wel gelijklopend is dat ook de RTB begin jaren tachtig een verregaande 
bureaucratisering en politisering kende. Door de hoge kabelpenetratie in België 
kregen de openbare omroepen al in de jaren zeventig – lang voor de openbare 
omroepen van andere Europese landen – af te rekenen met concurrentie. Dit 
gold voor de BRT, die concurrentie ondervond van de Nederlandse zenders, 
maar vooral voor de RTBF die, naast de aanwezigheid van drie Franse zenders, 
ook al vroeg te kampen had met het toen nog in Luxemburg gebaseerde RTL 
Télévision. 
 
Het succes kwam er voor die zender – opgericht in 1955 door de CLT 
(Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion) – vanaf de jaren zeventig, toen 
de Belgische kabelmaatschappijen besloten het signaal door te zenden. Vanaf 
1980 werden bepaalde programma’s (voornamelijk het journaal en de reclame)  
toegespitst op de twee voornaamste ontvangstzones van RTL: de Franse 
Gemeenschap van België en de Franse Ardennen (Lentzen, Legros, 1995: 7-8). 
Vanaf dan begon de Belgische identiteit van RTL zich te ontwikkelen. In 1983 
werd aan RTL een officieel kanaal toegekend door de Belgische regering 
Martens-Gol,1 en kort daarna start de zender met een apart, volledig Belgisch 
journaal.2 De socialistische oppositie was hier niet bepaald tevreden mee. Het 
was namelijk duidelijk dat de centrum-rechtse regering wat argwanend stond 
tegenover de RTBF, waar, als gevolg van het cultuurpact, een zware 
socialistische invloed op woog. Net als bij de creatie van VTM kadert het 
aanmoedigen van een Belgisch journaal bij RTL in een onvrede met een 
journaal gemaakt door “les gauchistes de la RTBF” (Jongen & Stephany, 1990: 
106-110). 
 
De centrum-rechtse regering van de Franse Gemeenschap officialiseert de 
situatie van RTL in 1987 door haar erkenning als het officiële privé-
televisiestation voor de Franse Gemeenschap. TVI, een maatschappij van 
Belgisch recht, werd gecreëerd om RTL Télévision in de Franse Gemeenschap 
te beheren. Ondertussen pikte de CLT haar graantje mee van de toenemende 
openingen die er in verschillende landen werden gecreëerd voor commerciële 

                                                 
1 Hoewel media toen al grotendeels een bevoegdheid waren van de gemeenschappen, was de 
Belgische regering bevoegd voor de technische aspecten van telecommunicatie.  
2 Het oorspronkelijke journaal van RTL wordt als het ware ‘gededoubleerd’. Er komt een 
apart journaal voor Noord-Frankrijk en voor België. Op 10 september 1984 zendt de 
commerciële zender zijn eerste live-journaal, compleet vanuit Brussel gemaakt, uit.  



 

 

10

initiatieven en maakt de Franstalige commerciële zender bijgevolg deel uit van 
een internationaal vertakte mediagroep.  
 
Deze confrontatie met een (eerst officieuze, dan officiële) commerciële omroep 
voor de Franse Gemeenschap in België had voor de RTBF al vrij vroeg een 
negatieve invloed op de kijkcijfers. Daarbij kwam dan ook nog dat lokale 
televisiezenders al in de jaren zeventig werden toegelaten in de Franse 
Gemeenschap, ondanks de verregaande decentralisering van de RTBF zelf 
(Biltereyst, 1997: 88). Vanaf 1989 wordt het voor de RTBF mogelijk om 
commerciële reclame uit te zenden3, maar de dotatie van de Franse 
Gemeenschap blijft veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor de omroep.  
 
Ook bij de RTBF werden de jaren negentig gekenmerkt door een delicate 
financiële situatie en een interne crisis. De kijkcijfers dalen tijdens de eerste 
helft van de jaren negentig sterk, terwijl RTL-TVI een gestage groei kent. 
Structurele maatregelen werden genomen, eerst in 1991 met het plan Delville 
‘Objectif 1993’ en dan in 1993 met het besparingsplan ‘Horizon 1997’. In 1992 
en 1993 werd er beslist, in het kader van de budgettaire problemen van de 
Franse Gemeenschap, de dotatie van de RTBF op 2 jaar abrupt te verminderen 
met 800 miljoen. Dit leidde allemaal tot drastische herstructureringsmaatregelen 
met onder meer een gevoelige personeelsinkrimping. Daabij kwamen dan nog 
bestuurlijke problemen met de betrokkenheid van de vorige administrateur-
generaal, Jean-Louis Stalport, bij de UNIOP-affaire (Lentzen, Legros, 1995: 13-
15). 
 
Na een zeer lange politieke discussie komt er dan in 1997 eindelijk een nieuw 
decreet dat de RTBF reorganiseert (Sevrin, 1998: 58). De openbare omroep 
wordt een publieke onderneming – “une entreprise publique culturelle 
autonome” – en geen NV van publiek recht zoals de VRT.  De liberalen van de 
toenmalige PRL waren hier nochtans wel voorstander van, maar PS-boegbeeld 
Laurette Onkelinx (toen minister van media) vreesde dat dit het begin van de 
privatisering inluidde (Le Soir, 14/7/1997). Wel zoals in Vlaanderen, wordt er 
een beheersovereenkomst afgesloten met de Franse Gemeenschapsregering, 
maar ook de recentste editie houdt wat het publieksbereik betreft geen 
cijfermatige criteria in, noch inzake de algemene programmering, noch inzake 
de nieuwsuitzendingen (Communauté française, 2001). Dit geeft aan dat ook de 
recente grootschalige herstructurering van de RTBF – waarvan soms werd 
gesteld dat deze geïnspireerd zou zijn door de VRT – nog steeds niet echt 
vergelijkbaar is met het Vlaamse voorbeeld. Ook op het vlak van politisering 
bleek deze in de praktijk minder ver te gaan dan eerst aangekondigd. Deze 

                                                 
3 Sinds 1983 mocht ook al de nogal dubbelzinnige ‘niet-commerciële reclame’ uitgezonden 
worden. 



 

 

11

verschillen kunnen in verband gebracht worden met de verschillende politieke 
context in beide landsdelen en onder meer met een traditionelere houding van de 
socialistische partij aan Franstalige kant (Sinardet, 2003).  
 
Deze schets toont aan dat de verschillende zenders in België werden beïnvloed 
door ruimere evoluties in het Europese en internationale medialandschap. Toch 
lijken er zich binnen deze randvoorwaarden nog sterk verschillende evoluties te 
voltrekken aan beide kanten van de taalgrens. Of dit zich eveneens vertaald in 
een verschillende thematische invulling van de journaals, zal uit de volgende 
bladzijden moeten blijken. 
 
 
4 Onderzoek naar Belgisch televisienieuws 
 
Er is nog bijzonder weinig onderzoek gebeurd dat systematisch de vier 
belangrijke nieuwsuitzendingen in België vergelijkt. Onderzoek naar informatie 
op televisie is sowieso beperkt in België. Vaak zijn het vooral praktische 
bezwaren (beschikbaarheid uitzendingen, coderen bij het TV-scherm) die 
onderzoekers ervan weerhoudt TV-nieuws te analyseren en doet overschakelen 
op krantenonderzoek4. Nochtans bewijzen de kijkcijfers dat het televisienieuws 
de kranten ver voorbijsteekt als voornaamste informatiebron, in België en in de 
meeste andere landen. Het vergelijkend onderzoek naar televisienieuws dat wel 
werd uitgevoerd, bleef grotendeels beperkt tot de journaals van één van de twee 
taalgemeenschappen. Vergelijkingen tussen het Vlaams en Franstalig nieuws 
zijn dus vrij zeldzaam. 
 
Als deze toch voorkomen is het meestal in het kader van een ruimer 
vergelijkend onderzoek naar televisiejournaals in een Europese of internationale 
context. Zo deed Heinderyckx (1993) een vergelijkend onderzoek naar 17 
journaals uit acht verschillende landen, waaronder dus ook de vier Belgische 
generalistische zenders.  
 
Interessant voor ons onderzoek is wel dat Heinderyckx daarin een verschil 
tussen nieuws uit ‘Romaanse’ en ‘Germaanse’ culturen meent te ontwaren, een 
scheidingslijn die ook door België loopt. Deze heeft weliswaar betrekking op 
voor ons minder relevante aspecten van het journaal, zoals de totale duur, het 
aantal items en het al dan niet veelvuldig gebruik van beelden ter illustratie van 
de items. Zo bleken de ‘Romaanse’ uitzendingen gemiddeld langer dan de 

                                                 
4 De komst van het ENA (Elektronisch Nieuwsarchief Vlaanderen) moet hierin verandering 
brengen. Het ENA is een project van het FWO-Max Wildiersfonds en stelt 
nieuwsuitzendingen geannoteerd ter beschikking van onderzoekers. Zie 
www.nieuwsarchief.be . 



 

 

12

‘Germaanse’, maar bleek het aantal items bij deze laatste groep dan weer lager 
zodat de gemiddelde duur van een item bij alle zenders redelijk gelijk liep.  
 
Een specifieke vergelijking van de Belgische televisiejournaals (met ook het 
accent op de verschillen tussen Vlaamse en Franstalige zenders) werd 
uitgevoerd door Sinardet (2000a, 2000b). Deze richtte zich evenwel vooral op 
de specifieke berichtgeving die Vlamingen en Franstaligen over mekaar 
brachtten. Niettemin kwamen ook verschillen tussen de verschillende zenders 
over de algemene berichtgeving aan bod, onder meer over de verhouding 
binnenland-buitenland en de aandacht voor het koningshuis.  
 
De gegevens waarop wij ons in deze paper baseren, zijn verzameld in het kader 
van een grootschalig interuniversitair project rond agenda-setting5. Voor de 
mediacomponent van dat onderzoek werden alle TV-journaals tussen 1 januari 
1993 en 31 december 2000 thematisch gecodeerd volgens een eigen codeschema 
van 141 themacodes, gebaseerd op de internationale standaard EUROVOC6. Per 
nieuwsitem werd één themacode toegekend op basis van een uitgebreide 
samenvatting van de nieuwsitems door een privé-bedrijf (Auxi Press). Dit werd 
daarna gewogen met het aantal seconden dat het nieuwsitem duurde. In totaal 
werden voor deze periode van acht jaar 164.660 nieuwsitems gecodeerd voor 
vier zenders: VRT en VTM aan Vlaamse zijde, RTBF en RTL-TVI aan 
Franstalige kant. De codering werd in nauw overleg en met exact hetzelfde 
codeboek uitgevoerd door de teams van UCL en UA7. 
 
Dit agenda-settingonderzoek was vooral gebaat bij een longitudinale, continue 
dataset, waarin thema’s en hun ‘saliency’ kunnen gevolgd worden doorheen de 
volledige onderzoeksperiode. Aan de ene kant lost dit eventuele problemen bij 
de steekproeftrekking op, want er is er geen. Het is een populatieonderzoek. Aan 
de andere kant maakte deze keuze het onmogelijk om de items ook op andere, 
interessante en relevante variabelen te annoteren, wegens tijds- en geldgebrek. 
We zijn dus gedwongen om op het beperkte terrein van de ‘issue-saliency’ te 
blijven, waar we dan wel over een sterk databestand beschikken.  

                                                 
5 Een DWTC-project (2000-2004) gecoördineerd door Stefaan Walgrave (UA), Lieven De 
Winter (UCL), Patrick Stouthuysen (VUB) en Marc Swyngedouw (KUB). 
6 http://europa.eu.int/celex/eurovoc/cgi/sga_doc?eurovoc_dif!SERVEUR/menu!prod! MENU&langue=NL 
7 Voor een zeer gedetailleerde beschrijving van de stappen van het coderingsproces zie De 
Swert en Dandoy (2002) . 



 

 

13

5 Longitudinale analyse van de vier TV-journaals 
 
Alvorens in te gaan op de thematische vergelijking die de kern vormt van deze 
paper, bekijken we eerst een aantal meer algemene evoluties van de onderzochte 
televisiejournaals. Deze vormen achtergrondinformatie voor wat volgt.  
 
 
5.1 Duur en aantal items 
 
De Vlaamse televisiejournaals zijn de laatste jaren8 alsmaar langer geworden. 
Daar waar het nieuws in het begin van de jaren negentig nog geen 25 minuten 
duurde, lag het gemiddelde in 2000 al dicht bij de 40 minuten. In Tabel 1 zien 
we dat zowel VRT als VTM tussen 1993 en 2000 een stijging hebben gekend 
van 50% wat de journaallengte betreft. In geen enkel jaar in de onderzochte 
periode is het verschil tussen beide Vlaamse zenders meer dan één minuut, wat 
aantoont dat beide zenders elkaar wat dit betreft met argusogen volgen. 
 
De Franstalige nieuwsuitzendingen zijn ook wel langer geworden, maar veel 
minder uitgesproken. Zij haken in 1998 af. Dat is opvallend, vermits het 
verlengen van de journaals een trend is die vooral in Frankrijk voorkomt (al 
tijdens de jaren tachtig) en dat de Franse invloed dus eerder lijkt te gelden op de 
Vlaamse dan op de Franstalige journaals. 
 

 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
VTM 24 25 26 27 30 33 34 38
VRT 24 26 27 28 30 32 33 37
RTBF 26 28 27 29 30 32 32 32
RTL-TVI 23 22 24 25 28 32 31 30
Gem. 24 25 26 27 29 32 32 34
Tabel 1: Gemiddelde duur van een nieuwsuitzending per zender per jaar in 
minuten9 
 
Het nieuws kan op twee manieren langer worden. Een eerste mogelijkheid is het 
aantal nieuwsitems verhogen. We mogen er dan vanuit gaan dat dit een 
mogelijkheid inhoudt tot een diverser aanbod, vermits meer onderwerpen aan 
bod kunnen komen. Een tweede mogelijkheid is dat de items langer worden 
gemaakt. Dit zou kunnen samengaan met meer diepgang en 

                                                 
8Pas met de recente grote vernieuwingsoperaties (januari 2004) van de 19u-
nieuwsuitzendingen is de totale lengte weer bewust teruggebracht tot ongeveer 38 minuten. 
9 Noteer dat de gemiddelde duur van een nieuwsuitzending in het weekend veel korter is dan 
een uitzending in de week. Deze cijfers zijn daarenboven een lichte onderschatting, omdat de 
intro, hoofdpunten, aankondigingen binnen het nieuws en aftiteling niet meegeteld zijn. De 
berekening is gebaseerd op de optelsom van de duur van de nieuwsitems. 



 

 

14

achtergrondinformatie in het nieuws. De stijgingen die we in de 
onderzoeksperiode waarnemen, zijn te wijten aan een combinatie van deze twee 
bewegingen.  
 

 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
VTM 16,8 16,1 15,8 15,2 17,2 19,1 18,3 22,8
VRT 12,8 13,4 13 14 15,8 16,9 16,8 20,9
RTBF 16,2 16,5 15,9 15,7 15,4 16,6 16,5 18,3
RTL-TVI 15,8 14,5 14,9 15,1 15,4 18,2 18,1 20,6
Gem. 15,4 15,1 14,9 15 16,0 17,7 17,4 20,7
Tabel 2: Gemiddeld (dagelijks) aantal items per zender per jaar 
 
Vooral het aantal nieuwsitems per journaal is sterk gestegen. Tussen 1993 en 
2000 nam het gemiddeld aantal berichten met een kwart toe, van goed 15 tot 
meer dan 20 items per journaal. Alle zenders staan in zeker mate bloot aan deze 
evolutie, met als sterkste stijger de VRT, die van 13 naar 21 items per journaal 
ging. De extra tijd gaat dus in ieder geval naar meer items. Over welke soort 
items het dan precies gaat, zal blijken uit de thematische analyse. 
 
 
 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
VTM 85 93 100 105 104 105 113 101
VRT 114 116 123 119 113 115 118 107
RTBF 98 102 103 112 115 115 115 106
RTL-TVI 88 93 96 101 108 104 102 87
Gem. 96 101 106 109 110 110 112 100
Tabel 3: Gemiddelde duur van de nieuwsitems per zender per jaar 
 
Ondanks deze forse lineaire stijging van het aantal items dat per uitzending aan 
bod komt, hebben de meeste zenders ook hun items langer kunnen maken 
doorheen de onderzoeksperiode. Tussen 1993 en 1999 is dit zelfs voor alle 
zenders het geval, met een stijging in lengte van gemiddeld vijftien seconden per 
item. De VRT, die de sterkste stijging kende in het aantal nieuwsitems, hinkt 
wel wat achterop. In 2000, wanneer alle zenders nog eens fors meer items 
brengen, vallen ze allemaal lichtjes terug.  
 
Het resultaat van al deze beweging is dat VRT en VTM in 2000 veel dichter bij 
elkaar zitten dan in 1993. Toen had de VRT nog items die gemiddeld 30 
seconden langer waren dan die van VTM, en VTM had veel meer verschillende 
items. Op het einde van de onderzoeksperiode zijn beide verschillen erg 
afgevlakt, beide Vlaamse journaals zijn alvast vormelijk voor een stuk naar 
elkaar toegegroeid. Aan de andere kant van de taalgrens stellen we het 
tegenovergestelde vast. RTBF en RTL-TVI zaten zowel wat lengte van de items 
betreft, als qua aantal vrij dicht bij elkaar in de buurt. Op het einde van de 



 

 

15

onderzoeksperiode zijn beide verschillen groter geworden, en profileert RTL-
TVI zich meer met méér, maar kortere items, terwijl RTBF de extra 
nieuwsminuten vooral gebruikt om veel meer tijd te maken voor een nauwelijks 
hoger aantal items dan in 1993.  De stelling van Heinderyckx (1993) over het 
bestaan van Germaanse (kortere, met meer items) en Romaanse 
nieuwsuitzendingen (langere, met meer items) wordt binnen België dus 
geenszins bevestigd, integendeel.  In Franstalig België wordt de kloof tussen 
commercieel en publiek op dit vlak daarenboven juist groter, zodat men RTBF 
en RTL-TVI bezwaarlijk onder één ‘Romaanse’ noemer kan plaatsen, in 
tegenstelling tot VRT en VTM, die wel eenzelfde dynamiek vertonen.  
 
 
5.2 Soft news versus Hard news 
 
In wat volgt zullen we ons dus concentreren op de thematische invulling van de 
verschillende tv-journaals. Om de centrale vragen van deze paper (zoals die in 
de inleiding werden uiteengezet) te kunnen beantwoorden zullen we dit vooral 
doen aan de hand van indeling tussen ‘soft’ en ‘hard’ news.  
 
Fiske (1992) onderscheidt het zogenaamde ‘tabloidnieuws’, een term ontleend 
aan de tabloidkranten, of ‘popular news’ als een vaak verguisde, maar 
desalniettemin in de VS kijkcijfermatig erg succesvolle vorm van nieuws. Hij 
karakteriseert het als sensationeel van stijl en inhoud en populistisch van toon. 
Hij heeft het dan vooral over sex- en corruptieschandalen en zelfs de vertaling 
binnen het nieuws van reality show-formats zoals ‘911’ (gesymboliseerd door 
het beeld van live achtervolgingen met de helikopter) (Fiske, 1992:47-49). 
Dergelijk nieuws komt bij ons vooralsnog niet of nauwelijks voor. Toch heeft de 
aantrekkingskracht van nieuws dat individueler is, meer aansluit bij het 
dagelijkse leven en graag focust op slachtoffers (Langer, 1992: 113-116) ook bij 
ons gespeeld bij de nieuwsselectie van de redacties, vanaf het moment dat er 
over het nieuws in termen van kijkcijfers en marktaandelen gesproken werd 
(Biltereyst, 2000: 49-50). ‘Sensationele’ thema’s die aangrijpen of shockeren en 
die individuele ervaringen benadrukken winnen daarbij terrein (Gripsrud, 1992: 
84-86). 
 
Rixner (1994) gaat ervan uit dat sensationeler nieuws (dat meer inspeelt op de 
emoties of onderbuik van de kijkers) meer mensen interesseert, maar minder 
informatie overdraagt. Naarmate de kwaliteit van de berichtgeving, dan wel de 
hoeveelheid kijkers belangrijker is, zullen redacties dus andere keuzes (moeten) 
maken. Vertaald naar de situatie in België, verwachten we dat de publieke 
kanalen VRT en RTBF – voortgestuwd door de hierboven beschreven evoluties 
– tijdens de jaren negentig meer aandacht zijn gaan besteden aan de kijkcijfers, 
maar door hun publieke taak en weinig kijkcijferafhankelijke financiering (zie 



 

 

16

supra) nog steeds meer aandacht hebben voor harder en minder ‘verleukt’ 
nieuws dan de commerciële zenders. Echter, op basis van de uiteenlopende 
evoluties en vooral de verschillende politieke keuzes tijdens de jaren negentig 
(onder meer al dan niet vermelden van performantiemaatstaven op basis van 
kijkcijfers) verwachten we dat de RTBF nog veel sterker dan de VRT vasthoudt 
aan een hoge informatieoverdracht, en dus minder is meegegaan in de 
‘verzachting’ van haar journaal. 
 
Het materiaal dat wij ter onzer beschikking hebben is niet van die aard om 
feilloos de graad van sensationalisme van de nieuwsuitzendingen te kunnen 
beoordelen. Dit hangt immers in grote mate samen met stijl en beeldvorming 
(meer bloot, meer geweld, meer vertrouwde beelden, …), de mate van 
personalisering en het (eenvoudiger) taalgebruik van het nieuws  of bepaalde 
vormkenmerken (‘video manoeuvres’, ‘audio-manipulaties’, overgangen, …) 
(Grabe, Zhou en Barnett, 2001; Oikarinen, 2002; Sparks, 1998). Daar hebben we 
echter geen of onvoldoende gegevens over, zodat we ons hier uitdrukkelijk 
beperken tot een thematische analyse, met name de keuze van de onderwerpen 
en de mate waarin de nieuwsredacties er aandacht aan schenken. Veel van het 
vroeger gepubliceerd onderzoek naar sensationalisme in televisienieuws 
beperkte zich echter ook grotendeels tot een dichotome classificatie op basis van 
in het nieuws voorkomende thema’s. Dikwijls was deze dan ook nog gebaseerd 
op een korte periode, soms niet meer dan één maand (Grabe, Zhou en Barnett, 
2001).  
 
Thema’s die vaak bij de meer ‘sensationele’ of ‘verleukte’ berichtgeving of ‘soft 
news10‘ worden gerekend zijn het koningshuis, entertainment en internationale 
sterren, sport, faits divers, verkeersongevallen, rampen en criminaliteit. Bij de 
meer ernstige thema’s horen dan politiek, economie en internationale kwesties 
(Sparks, 1998: 7; Hachten, 1998; Christians, Ferré & Fackler, 1993: 53-56). 
 
Niet al deze items zijn zuiver te onderscheiden in onze dataset. Zo zitten 
bijvoorbeeld in onze categorie ‘celebrities’ niet enkel items over de escapades 
van David Beckham of de maagdelijkheid van Britney Spears, maar ook literaire 
hommages, uitreiking van film- en boekenprijzen en in memoriams van 
overleden jazz-pianisten. De meer elitaire cultuur spreekt net niet tot de 
verbeelding van een groot publiek en nieuws over dit thema past dan ook niet in 
deze categorie, waardoor die dus voor dit onderzoek ongeschikt is. De 
hoeveelheid sport in het nieuws hangt dan weer sterk af van de (in de 
onderzochte periode niet constante of vergelijkbare) aanwezigheid van een 

                                                 
10 Soft news is geen al te eenduidige term. Terwijl wij de term gebruiken voor zowat al het 
sensationele nieuws, zijn er anderen die de term reserveren voor bijvoorbeeld de faits divers 
die naar het einde van het journaal toe, het nieuws wat draaglijker maken (Langer, 1992). 



 

 

17

sportprogramma na het journaal (bijvoorbeeld ‘Sportweekend’ op de VRT of 
‘Goal!’ op VTM) waardoor heel wat sport uit het nieuws wordt getrokken. 
 
We missen dan wel deze twee sterkhouders binnen de categorie ‘soft news’, aan 
alternatieven is er geen gebrek. Voor de onderstaande analyse maakten we een 
selectie van de andere thema’s die wel redelijk zuiver zijn: het koningshuis, faits 
divers, verkeersongevallen, rampen en harde criminaliteit (diefstal, moord, car 
jackings e.d.) voor het zachte nieuws; sociaal-economisch, politiek en 
internationaal nieuws voor het harde nieuws.  
 
 
5.2.1 Soft news 
 
Het royalty-nieuws omvat zowat alles wat met koningshuizen in binnen- en 
buitenland te maken heeft, dus zowel het eerder institutionele nieuws als de 
meer celebrity-getinte verslaggeving. Sinardet (2000) vond in zijn onderzoek, 
dat betrekking had op de maanden oktober en november van 1999, dat de 
breuklijn zich op dit vlak geenszins situeert tussen Vlaamse en Franstalige 
zenders maar wel tussen openbare en commerciële, waarbij deze laatste 
opvallend meer tijd aan het koningshuis besteden. Dit wordt in deze cijfers voor 
 

Koningshuis

0,00

0,10

0,20

0,30

0,40

0,50

0,60

0,70

0,80

0,90

1,00

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaar

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 1: Koningshuis in % van het nieuws per jaar 
 
heel het jaar 1999 duidelijk bevestigd, wat niet echt verwonderlijk is gezien de 
ruime aandacht die er in de periode van Sinardet’s onderzoek voor de monarchie 
was naar aanleiding van de blijde intredes van Philip en Mathilde en de 
voorbereidingen op hun huwelijk. Terwijl het gemiddelde voor het jaar 1999 



 

 

18

tussen de 0,5 en de 0,85% ligt, lag dit in de maanden oktober en november 
tussen de 10 en 15%. De hoge cijfers voor 1999 zijn dus vooral te wijten aan de 
laatste maanden van het jaar. De andere grote piek (1993) kan duidelijk 
verklaard worden door het overlijden en de opvolging van Koning Boudewijn. 
Bij de Franstalige zenders lijkt die echter ook nog in 1994 aan te houden. Nader 
onderzoek draagt niet meteen een verklaring voor dit fenomeen aan. De 
nieuwsitems in dat jaar zijn gewone bezoeken van de koninklijke familie aan 
legerbasissen, bedrijven en staatsbezoeken in het buitenland, die op RTBF en 
RTL-TVI wel het nieuws halen, en waar bij VRT én VTM meestal geen spoor 
van terug te vinden is. Misschien werden de Vlaamse zenders beïnvloed door 
een zekere vorm van kritiek die er vanuit intellectuele hoek in Vlaanderen was 
gerezen op wat men als overdadige aandacht voor het overlijden van Koning 
Boudewijn beschouwde (zie o.m. Anthierens, 1993). 
 
Terwijl de bevindingen van Sinardet over de gelijklopende aandacht tussen 
commerciële en openbare zenders dus voor het hele jaar 1999 en ook nog voor 
2000 geverifieerd worden, zijn de cijfers voor de voorgaande jaren minder 
eenduidig. Al is het wel zo dat de commerciële zenders VTM en RTL-TVI 
nagenoeg altijd boven hun publieke tegenhanger zitten, lijkt RTL-TVI zich 
tegelijkertijd van de andere drie zenders te onderscheiden met een ruimere 
aandacht voor de monarchie. Ook valt het op dat de VRT in de onderzochte 
periode steeds meer zendtijd is gaan besteden aan het koningshuis.  
 
 

 

Rampen

0,00

1,00

2,00

3,00

4,00

5,00

6,00

7,00

8,00

9,00

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaar

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 2: Rampen in binnen -en buitenland in % van het nieuws per jaar 
 
Rampen in binnen- en buitenland zijn het meest terug te vinden bij VTM. 
Opvallend is dat de curven bij dit thema in grote mate evenwijdig lopen. Bij zeer 



 

 

19

‘obtrusive’ nieuwsfeiten valt dit wel enigszins te verwachten. Een ramp is 
onvermijdelijk nieuws, en dan blijft er voor de redactie, naast de manier waarop, 
vooral de keuze over hoeveel men erover gaat berichten. Onze centrale 
hypothese blijkt hier alvast bevestigd te worden: de RTBF scoort tijdens de 
volledige periode het laagst, terwijl VRT en RTL-TVI elkaar bijna waard zijn. 
VTM besteedt gemiddeld drie maal zoveel zendtijd aan rampen dan de 
Franstalige openbare zender. Een zekere algemene stijging van de aandacht voor 
rampen over de onderzochte periode valt ook waar te nemen, maar opnieuw 
blijft deze bij RTBF het meest beperkt.  
 
Een gelijkaardig patroon zien we bij de verkeersongevallen. Alleen zit VTM wat 
dit thema betreft over de hele onderzoeksperiode nog verder boven de andere 
zenders. De VRT heeft maar half zoveel berichtgeving over verkeersongevallen, 
de RTBF zelfs gemiddeld vijf maal minder. Hier moet wel aan toegevoegd  
worden dat VTM ook steevast de meeste aandacht heeft voor het in dezelfde lijn 
liggende thema mobiliteit (niet in grafiek: 2,2% gemiddeld voor VTM, 1,7 voor 
VRT, 1,6 en 1,1 voor RTL-TVI en RTBF) Opvallend nog bij de 
verkeersongevallen zijn ook hier de vergelijkbare curven. Wat 
verkeersongevallen betreft, is de taalgrens blijkbaar van weinig tel. Over het 
algemeen zijn er nog weinig verkeersongevallen in het nieuws, zelfs de 2%  van 
  

Verkeersongevallen

0,00

0,50

1,00

1,50

2,00

2,50

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaar

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 3: Verkeersongevallen in % van het nieuws per jaar 
 
VTM komt maar overeen met een minuut per nieuwsuitzending, terwijl 
verkeersveiligheid – en de bezorgdheid over het hoge aantal verkeersongevallen 
– toch algemeen beschouwd wordt als een belangrijk thema bij de Vlaamse 
bevolking. 
 



 

 

20

Harde Criminaliteit

0,00

1,00

2,00

3,00

4,00

5,00

6,00

7,00

8,00

9,00

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaar

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 4: Harde Criminaliteit in % van het nieuws per jaar 
 
De tabel over harde criminaliteit toont opnieuw VTM bovenaan, met de VRT 
daar tijdens het leeuwendeel van de periode ruim onder. Het verschil tussen de 
Franstalige journaals onderling is veel kleiner dan tussen de Nederlandstalige. 
RTBF neemt de vertrouwde laagste positie in, met enkel in 1996 meer dan 2% 
nieuws over diefstallen en moorden. RTL-TVI heeft opvallend minder aandacht 
voor ‘harde criminaliteit’ dan VTM (tijdens de tweede helft van de periode 
besteedt de Franstalige commerciële zender er steevast de helft minder tijd aan 
dan de Vlaamse). Hetzelfde geldt voor de openbare zenders, waar de RTBF – op 
het Dutroux-jaar 1996 na – in deze categorie ruim onder de VRT blijft. Er is hier 
dus duidelijk sprake van een verschil per gemeenschap. Het ligt voor de hand dit 
te verbinden met het electorale succes van extreem-rechts in Vlaanderen dat 
tijdens de onderzochte periode steeds hogere toppen scheerde. Walgrave en De 
Swert (2002a, 2002b) hebben met de Vlaamse data uit deze paper een onderzoek 
gedaan naar de relatie tussen de hoeveelheid berichtgeving over criminaliteit in 
het TV-nieuws en het succes van het Vlaams Blok, en vonden een vrij 
overtuigende correlatie tussen de hoeveelheid criminaliteit in het nieuws op 
zowel VRT als VTM en de resultaten van het Vlaams Blok in de 
opiniepeilingen. Er is volgens de auteurs echter geen sluitend bewijs dat de twee 
fenomenen elkaar ook werkelijk zo causaal beïnvloeden, al wijzen de resultaten 
wel in die richting. Het verhogen van het aandeel criminaliteit in het nieuws zou 
dan kunnen leiden tot stemmenwinst voor het Vlaams Blok, en het omgekeerde 
voor stemmenverlies.  
 



 

 

21

Faits divers (relatief in % van het nieuws)

0

5

10

15

20

25

30

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaar

%

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 5: Faits divers in % van het nieuws per jaar 
 
Wat tenslotte de faits divers betreft lijkt de trend uit de vorige tabellen zich niet 
door te zetten. We vinden deze namelijk duidelijk het meeste terug bij RTL-
TVI. Op hun piek in 1995 bestond meer dan 25% van het RTL-TVI-nieuws uit 
faits divers. RTBF volgt wel dezelfde curve, maar op een veel lager niveau. 
Geen van beide zenders laat over de hele periode een toename zien. In 
Vlaanderen is ook de VRT niet méér faits divers gaan brengen doorheen de 
onderzoeksperiode, maar de Vlaamse openbare zender zit wel veel dichter bij 
haar commerciële concurrent dan de RTBF. Enkel VTM laat een behoorlijke 
stijging noteren van 10% in 1993 naar 15% in 2000, al gaat het eerder om het 
ophalen van een bestaande achterstand. In 2000 zitten RTL-TVI, VRT en VTM 
allen op 15%, enkel RTBF onderscheidt zich nog door heel wat minder faits 
divers te brengen dan de andere. De laatste twee jaren tonen dan ook een 
evolutie die wel sterker beantwoordt aan onze hypothese.  
 
 
5.2.2 Hard news 
 
Als indicatoren voor ‘hard news’ selecteren we opnieuw de vaakst genoemde in 
de literatuur (Biltereyst, 2000; Sparks, 1998; Rixner, 1994): internationaal 
nieuws, sociaal-economisch nieuws en zuiver politiek nieuws. We verwachten 
hier in grote mate dat de tabellen een spiegelbeeld vormen van deze uit de ‘soft 
news’-categorie.   
 



 

 

22

Sociaal-economisch nieuws

0,00

2,00

4,00

6,00

8,00

10,00

12,00

14,00

16,00

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaar

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 6: Sociaal-economisch nieuws in % van het nieuws per jaar 
 
Wat de verschillen in aandacht voor sociaal-economisch nieuws betreft is dat al 
niet echt het geval. Sowieso zijn verschillen tussen de zenders niet uitgesproken. 
De curven lopen ook wat door elkaar, wat het geheel minder overzichtelijk 
maakt. Doorheen de volledige onderzoeksperiode haalt VTM gemiddeld 7,6% 
sociaal-economisch nieuws, tegen 9,4% voor de VRT, 9,1% voor de RTBF en 
8,4% voor RTL-TVI. Bovendien is niet het RTBF-journaal, maar wel het VRT-
nieuws hier de koploper, al is het duidelijk dat het verschil nauwelijks 
significant te noemen is.  
 



 

 

23

Politiek

0,0

2,0

4,0

6,0

8,0

10,0

12,0

14,0

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Jaartal

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 7: Zuiver politieke thema's in % van het nieuws  
 
De verdeling van de aandacht voor zuiver politieke gebeurtenissen en evoluties 
(partijcongressen, ideologie, politieke cultuur, werking en rol van regering en 
parlement, staatshervorming en communautaire twisten) ligt wel dichter in de 
buurt van de verwachtingen. Deze is namelijk het grootst bij de RTBF. Behalve 
de eerste twee jaren blijft dit soort berichtgeving bij de RTBF constant tegen de 
10% van de berichtgeving innemen. RTL-TVI volgt hier, zij het met meer 
hoogtes en laagtes. De Franstalige kanalen berichten duidelijk meer over deze 
thema’s, want VRT en VTM volgen pas op een derde en vierde plaats. VTM zit 
dus onderaan, zij het op niet al te grote afstand van de VRT.  
 
Ongetwijfeld het belangrijkste (en zuiverste) thema binnen de categorie ‘hard 
news’ is de buitenlandse berichtgeving. De onderstaande grafiek maakt meteen 
duidelijk dat er in de onderzochte periode een sterke daling is geweest van het 
aandeel buitenlands nieuws in het journaal. Zoals ook al in ander onderzoek 
rond kranten werd vastgesteld (De Swert, 2002; Van Gompel, Van Den Bulck & 
Biltereyst, 2002: 202-203; Peeren, 2003), daalt het aandeel buitenlands nieuws 
gestaag. Buitenlands nieuws is een vaak genoemd slachtoffer van de 
commerciële druk, omdat het nu eenmaal veel geld kost (Servaes & Tonnaer, 
1992). 
 



 

 

24

Buitenlands nieuws

0,0

5,0

10,0

15,0

20,0

25,0

30,0

35,0

1993,0 1994,0 1995,0 1996,0 1997,0 1998,0 1999,0 2000,0

Jaartal

%
 v

an
 h

et
 n

ie
uw

s

VTM
VRT
RTBF
RTL

 
Figuur 8: Buitenlands nieuws in % van het nieuws per jaar 
 
Opvallend is dat de daling voor alle zenders ongeveer even sterk is, namelijk 
rond 10%. Dit kan natuurlijk gerelateerd worden aan de vermelde stijging van 
de lengte van de journaals, in die zin dat de extra zendtijd in zeer grote mate zou 
besteed worden aan binnenlandse berichtgeving met een daling van het 
buitenlands nieuws in verhouding tot de totale duur als gevolg. Waaraan de 
extra zendtijd besteed wordt, is echter een duidelijke redactionele keuze. 
  
De grotendeels gelijkaardige daling bij de vier zenders maakt ook dat hun 
onderlinge verhoudingen gelijk blijven. Omdat het hier – in tegenstelling tot 
voorgaande tabellen – om hoge percentages gaat kan men de indruk krijgen dat 
de zenders dicht bij elkaar liggen maar dit is niet zonder meer het geval. Al 
liggen de zenders bij momenten inderdaad dicht bij elkaar, is het toch de RTBF 
die bijna over de ganse periode meer tijd aan buitenlandse berichtgeving 
spendeert. Gemiddeld ligt de Franstalige openbare zender daarmee 5% hoger 
dan VTM, dat dan weer op een enkele uitzondering na het minst buitenlands 
nieuws brengt. VRT en RTL-TVI liggen daartussenin en doen haasje over, al 
laat de VRT zowel aan het begin als het einde van de periode RTL-TVI voor 
gaan. Deze vrij hoge score van RTL-TVI kan echter te maken hebben met de 
inbedding van de zender in de internationale CLT-groep. Daar bestaan namelijk 
onderlinge redactionele akkoorden voor de uitwisseling van beeldmateriaal. Zo 
kan RTL-TVI vrij goedkoop beschikken over beelden uit o.m. Duitsland (RTL-
Plus), Frankrijk (M6) of Nederland (RTL4) (Sinardet, 2000b). 



 

 

25

Men zou ter relativering kunnen opwerpen dat buitenlands nieuws toch bij 
uitstek verbonden is met grote gebeurtenissen en dat de cijfers sterk beïnvloed 
worden door het al dan niet aan de gang zijn van een groot internationaal 
conflict (Bosnië, Kosovo, …). Tabel 4 toont in detail welke soorten buitenlands 
nieuws in de journaals voorkwamen. Als de verschillen te wijten zijn aan 
oplaaiende conflicten, moeten ze zich vooral situeren in de eerste twee 
categorieën: oorlogsberichtgeving en internationale betrekkingen. 
 
  1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 Gemiddeld
  Oorlogsberichtgeving 
VTM  7,6 8,5 7,1 5,3 2,9 5,0 6,7 2,2 5,4
VRT  9,1 12,4 10,0 6,6 4,2 6,5 8,2 2,8 7,1
RTBF  6,3 6,3 6,5 3,2 1,8 2,2 7,0 2,3 4,4
RTL-TVI  5,7 5,9 4,7 2,1 1,1 2,2 6,2 1,8 3,6
gemiddeld  7,2 8,3 7,1 4,3 2,5 4,0 7,0 2,3 5,1
  Internationale betrekkingen 
VTM  4,0 3,8 3,0 2,2 1,9 1,8 2,6 2,4 2,6
VRT  5,3 5,4 3,5 2,6 2,8 2,8 4,1 3,5 3,8
RTBF  6,5 7,2 4,4 4,4 3,9 5,1 4,4 5,2 5,3
RTL-TVI  6,9 6,7 3,3 3,1 3,4 4,3 4,2 4,8 4,7
gemiddeld  5,7 5,8 3,5 3,1 3,0 3,5 3,8 4,0 4,1
  Rampen in het buitenland 
VTM  2,6 2,9 4,8 3,7 2,6 4,1 4,2 4,5 3,7
VRT  1,4 1,7 3,2 2,1 2,0 2,8 3,1 3,2 2,5
RTBF  1,4 2,0 2,3 1,5 1,8 1,4 2,4 2,9 2,0
RTL-TVI  3,1 3,1 2,7 2,0 2,3 1,6 3,5 4,4 3,0
gemiddeld  2,1 2,4 3,3 2,3 2,2 2,5 3,3 3,7 2,8
  Binnenlands nieuws uit andere landen dan België 
VTM  10,4 7,0 11,2 11,8 7,5 6,8 5,2 7,6 8,3
VRT  9,2 7,2 9,1 10,4 8,8 8,6 5,3 7,0 8,1
RTBF  15,7 13,7 17,4 12,3 11,9 10,1 8,0 9,4 12,1
RTL-TVI  15,6 13,1 17,2 9,0 9,5 8,7 6,7 8,4 10,6
gemiddeld  12,7 10,2 13,7 10,9 9,4 8,5 6,3 8,1 9,8
  Europa 
VTM  1,4 2,2 0,9 1,0 1,0 0,7 1,8 1,0 1,2
VRT  3,2 2,7 1,2 1,5 1,5 1,0 2,3 1,3 1,8
RTBF  2,5 2,8 2,3 2,1 1,8 1,9 2,8 1,9 2,3
RTL-TVI  1,8 2,2 1,0 1,2 1,0 0,9 2,2 1,3 1,5
gemiddeld  2,2 2,5 1,3 1,4 1,3 1,1 2,3 1,4 1,7
  Totaal Buitenlands nieuws 
VTM  25,5 23,5 26,3 23,9 15,8 17,8 18,2 18,1 20,8
VRT  27,5 28,4 25,6 22,8 18,9 20,9 20,4 17,7 22,4
RTBF  31,9 30,5 31,5 23,3 21,1 20,5 23,7 21,6 25,6
RTL-TVI  33,0 30,5 29,5 18,3 17,5 18,2 22,1 21,0 23,6
gemiddeld  29,5 28,2 28,2 22,1 18,3 19,4 21,1 19,6 23,1

Tabel 4: Buitenlands nieuws uitgesplitst (in % van het nieuws per jaar) 
 



 

 

26

Dit is ten dele het geval, al zijn er ook fluctuaties: het aandeel 
oorlogsberichtgeving kent in 1999 plots weer een grote stijging en ook de 
internationale betrekkingen krijgt in 2000 opnieuw meer aandacht dan de 
voorgaande vijf jaar. Bovendien valt het op dat vooral de berichtgeving over 
gebeurtenissen in andere landen en de berichtgeving over Europa over heel de 
periode gedaald is. De aandacht voor rampen in het buitenland steeg dan weer, 
wat betekent dat het aandeel van ‘hard’ buitenlands nieuws nog meer gedaald is 
dan de algemene grafiek doet vermoeden.  
 
Het feit dat RTL-TVI vooral hoog scoort in de categorie ‘binnenlands nieuws uit 
andere landen’ (zij het ook, maar in mindere mate, ‘internationale 
betrekkingen’) bevestigt de hypothese dat de grotere aandacht voor buitenlands 
nieuws gedeeltelijk te wijten zou kunnen zijn aan uitwisseling met de 
zusterzenders in andere Europese landen. RTL-TVI besteedt gemiddeld 20% 
meer aandacht aan dit soort gebeurtenissen dan de Vlaamse zenders, al wordt de 
commerciële zender ook hier overtroffen door de RTBF, maar dat is het geval in 
alle buitenlandcategorieën, op ‘rampen in het buitenland’ na. 
 
 
5.2.3 Overzicht 
 
Samengevat kunnen we stellen dat er tussen 1993 en 2000 veel hard nieuws 
verdwenen is uit de journaals, vooral dan buitenlands nieuws. Dat geldt voor alle 
zenders, maar nog het meest voor VRT en RTL-TVI. Dat resulteert in 
Vlaanderen voor een verwatering van het verschil tussen de commerciële en de 
publieke zender, maar in Franstalig België voor een herstel: in Vlaanderen is het  
 
  1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 Verschil 
  Soft news (selectie) 
VTM  21,9 24,3 21,6 20,5 24,4 25,3 24,0 26,2 + 4,3 
VRT  15,8 18,3 14,9 16,5 19,3 19,4 22,8 22,1 + 6,3 
RTBF  16,7 17,0 26,8 24,1 17,4 18,9 17,8 14,0 - 2,7 
RTL-TVI  25,0 23,7 32,6 30,2 26,4 27,4 25,7 23,6 - 1,4 
           
gemiddeld  19,9 20,9 24,0 22,8 21,9 22,8 22,6 21,5 +1,6 
   Hard News (selectie) 
VTM  42,1 38,7 40,7 36,3 30,1 28,2 29,7 33,6 - 8,5 
VRT  49,4 45,7 44,1 38,9 35,8 32,8 34,0 35,0 - 14,4 
RTBF  50,9 46,6 51,6 43,2 39,6 38,4 40,5 38,7 - 12,2 
RTL-TVI  51,1 46,1 49,8 35,5 33,3 32,9 35,8 36,6 - 14,5 
           
gemiddeld  48,4 44,3 46,6 38,5 34,7 33,1 35,0 36,0 - 12,4 

Tabel 5: Overzichtstabel ‘soft news’ en ‘hard news’ 
 



 

 

27

verschil dat in 1993 bestond tussen VRT en VTM voor een groot stuk 
weggewerkt, terwijl in Wallonië RTBF zich sinds 1994 weer systematisch 
boven RTL-TVI heeft genesteld. De breuklijn commercieel-publiek wordt wat 
hard nieuws betreft wel wat vertroebeld door de invloed van de 
taalgemeenschap: de Nederlandstalige zenders brengen minder hard nieuws dan 
de Franstalige, maar binnen de taalgroepen scoren de publieke zenders nog 
steeds wel iets hoger dan de commerciële. Onze hypotheses, zowel op het vlak 
van de algemene daling van hard nieuws doorheen de onderzochte periode als 
op het vlak van de verschillen tussen Vlaamse en Franstalige openbare televisie-
journaals worden dan ook in grote mate bevestigd.  
 
Dit wordt ook bevestigd wanneer we naar het zachte nieuws kijken. Er is tussen 
1993 en 2000 meer zacht nieuws in de journaals geslopen in Vlaanderen, terwijl 
er bij de Franstalige zenders juist minder is. De beide commerciële zenders 
blijven in 2000 wel de kopposities innemen, maar VRT volgt op korte afstand. 
RTBF houdt duidelijk vast aan een duidelijk profiel dat veel minder ‘soft news’ 
toelaat. 
 
In 1993 waren de commerciële omroepen duidelijk te onderscheiden: ze 
brachten veel meer zacht nieuws dan de publieke omroepen, en VTM was ten 
opzichte van de andere zenders duidelijk geprofileerd als de zender met het 
minste ‘hard news’. In 2000 zijn veel van die verschillen verwaterd, en leunt 
VRT heel dicht aan bij VTM. De VRT beperkt zich tot het bewaren van een 
kleine marge met VTM op bepaalde thema’s (net iets minder criminaliteit, net 
wat minder verkeersongevallen). Hierdoor is het in 2000 vooral de RTBF die 
opvalt door haar profiel van vooral vrij weinig ‘soft news’ en net dat ietsje meer 
‘hard news’ dan de anderen.  

 

5.3 Regionaal en federaal 
 
In de marge van bovenstaande analyse geven we nog even een vergelijking mee, 
gebaseerd op een andere indeling. Er wordt vaak gealludeerd op de vele 
cultuurverschillen tussen Vlamingen en Franstaligen. Naast de grote breuklijn 
commercieel-publiek, is binnen onze dataset dus te verwachten dat er een 
tweede breuklijn bestaat, namelijk die tussen de Nederlandstalige en de 
Franstalige zenders. Voor een deel is dat ook logisch: een heel aantal 
bevoegdheden zijn geregionaliseerd, en sommige issues die in de ene 
gemeenschap op de agenda staan, zijn totaal irrelevant voor de andere 
gemeenschap. Onze gegevens slagen weliswaar niet enkel op de politieke 
berichtgeving rond deze thema’s, maar issues die op de politieke agenda staan, 
krijgen ook daarbuiten dikwijls meer aandacht. Dus er is een zeker verschil te 
verwachten, en zeker dan rond die thema’s die (gedeeltelijk of geheel) regionale  
 



 

 

28

Thema VRT- 
VTM 

RTBF-
RTL-TVI 

VRT-
RTBF 

VTM- 
RTL-TVI 

VRT- 
RTL-TVI 

VTM-
RTBF 

       
Regionale thema’s       
Milieu .75 .71 .43 .47 .46 .43 
Cultuur .71 .64 .03 .04 -.10 -.01 
Onderwijs .78 .85 .35 .47 .29 .48 
Ruimtelijke ordening .70 .46 .15 .23 .20 .19 
       
Gemiddeld .74 .67 .24 .30 .21 .27 
       
Federale thema’s       
Defensie .92 .81 .79 .85 .87 .83 
Justitie .94 .89 .65 .61 .62 .64 
Mobiliteit .89 .51 .68 .06 .02 .60 
Belastingen .58 .64 .35 .25 .25 .18 
Sociale Zekerheid .89 .82 .24 .32 .29 .21 
Landbouw .86 .90 .71 .75 .74 .72 
       
Gemiddeld .78 .76 .57 .42 .47 .48 
       
Andere of gemengde 
thema’s       

Rampen in het buitenland .87 .51 .53 .41 .53 .54 
Staatshervorming .91 .78 .55 .71 .72 .51 
Criminaliteit .92 .96 .78 .70 .76 .73 
Verkeersongevallen .75 .88 .71 .61 .78 .61 
Politiek (over de politiek) .90 .85 .62 .53 .49 .61 
Migranten .92 .88 .72 .69 .70 .73 
Europa .76 .79 .63 .72 .64 .81 
Godsdienst .79 .74 .27 .48 .34 .40 
Economie .70 .75 .37 .62 .53 .36 
Armoede en sociale 
uitsluiting .83 .71 .68 .56 .68 .52 

Sex-related issues .92 .93 .01 .01 .01 .02 
Media .63 .48 -.10 -.04 .03 -.10 
       
Gemiddeld .83 .77 .48 .50 .52 .48 
       
Tabel 6: Correlaties11 tussen mate van berichtgeving van zenders per thema 
 
                                                 
11 We kiezen hier voor eenvoudige Pearson-correlaties, gebaseerd op tijdsreeksen per maand. 
In totaal zijn er dus 96 meetpunten per tijdsreeks. Meer meetpunten (bijvoorbeeld door per 
week te werken) levert te veel nul-waarden op voor bepaalde minder vaak voorkomende 
thema’s. Een hoge correlatie betekent dan dat de berichtgeving over een bepaald thema op 
dezelfde tijdstippen stijgt of daalt voor de twee vergeleken zenders. Hoe evenwijdiger de 
curven, hoe hoger dus de correlatie. De hoogte van de curven kan dus sterk verschillen, en 
toch een hoge correlatie vertonen. 



 

 

29

bevoegdheden zijn. Gezien de aangehaalde beperkingen, moet er echter 
voorzichtig omgesprongen worden met conclusies op basis van deze analyse.  
 
We merken dat er nauwelijks een verschil is tussen de correlaties van de zenders 
binnen de twee taalgroepen (zie Tabel 6). Zowel bij regionale als bij federale en 
gemengde thema’s is de correlatie tussen VRT en VTM enerzijds en tussen 
RTBF en RTL-TVI anderzijds nagenoeg altijd boven de .70. VRT en VTM 
correleren iets meer dan RTBF en RTL-TVI. Alleen het thema belastingen is de  
correlatie tussen VRT en VTM aan de lage kant. Rond belastingen stellen we 
vast dat VRT er vrij vaak over bericht op dagen dat VTM het niet doet, maar 
wanneer beiden erover berichten, heeft VTM er veruit het meeste tijd voor over.  
 
Tussen RTL-TVI en RTBF zijn de uitzonderingen met een lage correlatie de 
thema’s mobiliteit, ruimtelijke ordening en rampen in het buitenland. Vooral dit 
laatste is vrij verrassend, aangezien het over vrij opvallende issues gaat, waarbij 
je zou verwachten dat er een verschil in hoeveelheid aandacht is tussen de 
commerciële en de publieke zender, maar dat de momenten waarop het in het 
nieuws is noodzakelijk toch dezelfde moeten zijn. Binnen de groep van thema’s 
die wij gecodeerd hebben, zitten er slechts enkele die zuiver regionaal zijn: 
Milieu, Onderwijs, Cultuur en Ruimtelijke Ordening. En terwijl de correlaties 
binnen de taalgroep nauwelijks verschillen, is er wat betreft de correlatie tussen 
zenders van beide taalgroepen wel een duidelijk onderscheid zichtbaar tussen 
zuiver regionale thema’s en federale thema’s. De regionale thema’s geven 
aanleiding tot zeer lage correlaties over de grenzen van de taalgemeenschap 
heen, gemiddeld tussen .20 en .30, terwijl de federale thema’s correlaties geven 
van gemiddeld tussen .45 en .60. Wat regionale thema’s betreft, hebben VTM en 
VRT enerzijds en RTBF en RTL-TVI anderzijds grotendeels verschillende 
agenda’s, terwijl voor federale thema’s er nog grote overeenkomsten zijn. 
Uitzonderingen zijn de thema’s belastingen en sociale zekerheid, die ook sterk 
verschillen tussen de taalgroepen. De grootste uitzondering is echter mobiliteit. 
Er is nauwelijks enige correlatie tussen de zenders over de grenzen van de 
gemeenschappen heen. Mobiliteit is grotendeels een federaal thema, maar wordt 
(ook) vaak door regionale politici belichaamd, waarbij Steve Stevaert 
ongetwijfeld het voorbeeld bij uitstek is. 
 
 
6 Besluit 
 
Tijdens de jaren negentig, die gekenmerkt werden door wezenlijke aanpassingen 
voor de openbare omroepen als gevolg van een grondig dooreengeschud 
medialandschap, lijken ook de keuzes van de hoofdredacteurs van de vier 
voornaamste nieuwsuitzendingen in België geëvolueerd te zijn.  
 



 

 

30

De duur van de verschillende journaals is opvallend toegenomen, maar deze 
extra tijd wordt duidelijk niet besteed aan vormen van wat we ‘hard nieuws’ 
kunnen noemen. Deze categorie daalde sterk bij alle nieuwsuitzendingen, 
waarbij vooral het aandeel buitenlands nieuws tijdens de periode bijzonder sterk 
gereduceerd werd. Tegelijkertijd was er een gevoelige toename van het ‘zachte 
nieuws’, maar deze bleef beperkt tot de Vlaamse zenders.  
 
Dit brengt ons bij de vaststelling dat de andere politieke oriëntatie in het 
mediabeleid en de andere invulling van het concept ‘openbare omroep’ aan 
beide kanten van de taalgrens blijkbaar zijn sporen nalaat in het televisienieuws. 
Vooral de RTBF profileert zich sterker met de traditionele thema’s die men in 
een journaal van een openbare omroep zou verwachten. De RTBF is vaak het 
buitenbeentje in de analyses, omdat de VRT doorheen de periode veel dichter bij 
de commerciële zender is gaan aanleunen wat haar keuze van thema’s betreft. 
Daarmee komt de VRT uiteindelijk vrij dicht in de buurt van RTL-TVI uit.  
 
VTM situeert zich dan weer duidelijk aan het andere uiteinde van het spectrum 
met het meeste zachte nieuws. Dit betekent niet per definitie dat het nieuws van 
de zender ‘getabloïdiseerd’ is of sensatienieuws is. Ten eerste omdat onze data 
niet toelaten vast te stellen hoe het nieuws gebracht of ‘geframed’ wordt. Maar 
ook omdat al bij al de extra zendtijd voor zacht nieuws niet zo hoog is. Het 
verschil is dus niet zo heel groot. Wanneer men VTM als een sensatiezender zou 
beschouwen, zou van de VRT bijna hetzelfde kunnen gezegd worden. De 
verschillen tussen deze laatste en de Franstalige openbare zender zijn echter wel 
op zijn minst frappant te noemen. 
 



 

 

Bibliografie 
 
 
ANTHIERENS, J. (1993), Tricolore tranen: Boudewijn en het augustusverdriet, 
Berchem: Epo. 
 
BILTEREYST, D. (1997), ‘Television in Belgium’, in COLEMAN, J.A. en 
ROLLET, B. (ed.), Television in Europe (87-99), Exeter, Engeland: Intellect. 
 
BILTEREYST, D. (2000), Realiteit en fictie; tweemaal hetzelfde?, Brussel: 
Koning Boudewijnstichting, 86 p. 
 
BLUMLER, J. (1991). ‘The New Television Marketplace: Imperatives, 
Implications, Issues’ in CURRAN, J. AND GUREVITCH, M. (eds),  Mass 
Media and Society, London, Edward Arnold. 
 
BURGELMAN, J., PERCEVAL, P. (1995), ‘Belgium: The Politics of Public 
Broadcasting’ in RABOY, M. (ed.) Public Broadcasting for the 21st Century 
(87-102), Luton: John Libbey Media.  
 
CANNINGA, L. (1994), ‘Een vergelijkende analyse van de nieuwscultuur in de 
buitenlandse berichtgeving op BRTN, VTM, NOS en RTL4’, in 
VERSTRAETEN, H. , PERCEVAL, P. (eds.), Media en Maatschappij (91-114), 
Brussel: VUBPress. 
 
CEULEERS, J. (1999), Uitgekeken. Mijn wonderjaren, Antwerpen: ICARUS, 
186 p. 
 
CHRISTIANS, C.G., FERRE, J.F., FACKLER, P.M. (1993), Good news. Social 
ethics and the Press, New York/Oxford: Oxford University Press, 265 p. 
 
COMMUNAUTE FRANCAISE (2001), Contrat de gestion 2001-2005 entre la  
Communauté française Wallonie-Bruxelles et la RTBF, Bruxelles: Communauté 
française. 
 
DE SWERT, K., DANDOY, R. (2002), Mono-agenda report agenda-setting: 
media (DWTC-rapport), Brussel: Federale Diensten voor Wetenschap, Techniek 
en Cultuur. 
 
DE SWERT, K., WALGRAVE, S. (2002a), Does news content matter ? The 
contribution of the news media in the making of the issues of the Vlaams Blok. 
Brussels: Politeia Conference, May 3, 33 p.  
 



 

 

DE SWERT, K., WALGRAVE, S. (2002b), ‘Doet het ertoe welk nieuws er 
gebracht wordt? Over de invloed van de nieuwsmedia op het verkiezingssucces 
van het Vlaams Blok’ in Ethische Perspectieven, Nieuwsbrief van het 
Overlegcentrum voor Christelijke ethiek: 122-151.   
 
FISKE, J. (1992), ‘Popularity and the Politics of Information’, in Dahlgren, P., 
Sparks, C. (eds.), Journalism and popular culture (45-63), London: Sage. 
 
FRANKLIN, B. (1997), Newszak & news media, London: Arnold. 
 
GOOSSENS, C. (1998), Radio en Televisie in Vlaanderen. Een Geschiedenis, 
Leuven: Davidsfonds, 214 p. 
 
GOYVAERTS, P. (1999), ‘Pleidooi voor een slagvaardige publieke omroep’ in 
Samenleving en politiek, 6, 8.  
 
GRABE M.E., ZHOU S., BARNETT B. (2001), ‘Explicating sensationalism in 
television news: content and the bells and whistles of form’ in Journal of 
Broadcasting and Electronic Media, 45, 4: 635-655. 
  
GRIPSRUD, J. (1992), ‘The Aesthetics and Politics of Melodrama’, in 
Dahlgren, P., Sparks, C. (eds.), Journalism and popular culture (113-129), 
London: Sage. 
 
HACHTEN, W.A. (1998), The troubles of journalism: a critical look at what’s 
right and wrong with the press, London: Lawrence Erlbaum Associates.   
 
HAUTTEKEETE, L., PEERSMAN, W. & DEBACKERE, J. (2002) ‘Politiek in 
de krant: bestaat het nog? Een onderzoek naar de tabloidisering van de politieke 
berichtgeving in vier Vlaamse dagbladen’, in Tijdschrift voor Sociologie, 
Themanummer Media. 
 
HEINDERYCKX, F. (1993), ‘Television News Programmes in Western Europe: 
A Comparative Study’ in European Journal of Communication, 8: 425-450. 
 
JONGEN, F. en STEPHANY, P. (1990), Audiovisuel, les révolutions de ’89, 
Brussel: CRISP, 175 p.  
 
LANGER, J. (1992), ‘Truly Awful News on Television’ in Dahlgren, P., Sparks, 
C. (eds.), Journalism and popular culture (113-129) London, Sage. 
 



 

 

LENTZEN, E. en LEGROS, M. (1995), Les Télévisions en Communauté 
Française: Stratégies de groupes et approche institutionnelle (Courrier 
Hebdomadaire du CRISP, nr. 1491-1492), Brussel: CRISP, 46 p. 
 
LIPPENS, J. & VERBEKEN P. (2004), ‘Het verbaast mij niks dat politici naar 
doping grijpen’ (Humo sprak met Siegfried Bracke) in Humo, 20/1/2004. 
 
LOVENS, P. (2004), ‘Jean-Paul Philippot: Notre situation n’est pas critique! 
Réaction du patron de la RTBF aux récents résultats d’audiences de La Une’ in 
La Libre Belgique, 14/4/2004. 
 
N. (1979), 25 jaar televisie in Vlaanderen: aanpassing of transformatie van een 
cultuur? (Referaten Achtste Congres voor Communicatiewetenschap), Leuven: 
KUL, Centrum voor Communicatiewetenschap, 258 p. 
 
OIKARINEN, A. (2002), ‘News vs Gossips: “Does it matter if the line 
disappears?’, http://www.jmk.su.se/global100/annakaisa/wwwwork/page.htm  
 
PEEREN, Y. (2003), ‘Televisienieuws: een venster op de wereld? Een 
onderzoek naar buitenlands nieuws in Europese televisiejournaals’, in 
BILTEREYST, D., PEEREN, Y. (eds), Nieuws, democratie & burgerschap: 
onderzoek over hedendaagse nieuwsmedia, (111-134), Gent: Academia Press 
Wetenschappelijke Uitgeverij. 
 
RIXNER, B. (1994), Druckerschwärze kontra Hautfarbe. Zur Ausländerbericht-
erstattung von Neue Kronen Zeitung und Der Standard anläßlich des Ausländer-
volksbegehrens der FPÖ. Diplomarbeit betreut durch Prof.Dr. Peter A. Bruck, 
Salzburg, 170 p. 
 
SAEYS F., COPPENS, T. (2003), ‘Business of corebusiness: de opdracht van de 
West-Europese publieke omroepen nogmaals ter discussie’ in Tijdschrift voor 
Communicatiewetenschap (Themanummer Televisie), 31:4. 
 
SERVAES, J., TONNAER, C. (1992), De nieuwsmarkt; vorm en inhoud van de 
internationale berichtgeving, Groningen: Wolters-Noordhoff, 146 p. 
 
SERVAES, J. (1998), ‘Media en politiek’, in SWYNGEDOUW, M. en 
MARTINIELLO, M. (eds.), Belgische Toestanden. De lotgevallen van een 
kleine bi-culturele democratie (128-135), Antwerpen: Standaard Uitgeverij.  
 
SEVRIN, E. (1998), ‘Audiovisuel Public: Espace pour le Public’ in La Revue 
Nouvelle, 107, 1: 58-70.  
 



 

 

SIMON, C. en TELLIER, D. (1997), ‘Les savants dosages de Laurette 
Onkelinx’ in Le Soir, 14/07/1997. 
 
SINARDET, D. (2000a), De relatie tussen media, politiek en publiek in de 
Belgische televisieberichtgeving over de andere gemeenschap, Antwerpen: UIA, 
PSW-papers, 39 p.  

SINARDET D. (2000b),  ‘Berichtgeving Vlaanderen-Wallonië: nieuws zonder 
grenzen? Information sans frontières?’ in Mediagids audiovisueel, 8: 63-76.  

SINARDET, D. (2003), ‘Vlaamse en Franstalige stembusgang: zelfde vlag, 
andere lading’ in Samenleving en politiek, 10, 6: 14-24. 
 
SHAUGHNESSY, H. & FUENTE COBO, C. (1990), The cultural obligations 
of broadcasting: national and transnational legislation concerning cultural 
duties of television broadcasters in Europe, European Institute for the Media, 
Manchester. 
 
SPARKS, C. (1998), ‘Introduction’ in Javnost/The Public, 5, 3: 5-10. 
  
SPARKS, C. (2000), ‘The panic over tabloid news’, in C. Sparks & J. Tulloch 
(eds.), Tabloid tales: global debates over media standards, (1-40), Lanham: 
Rowman & Littlefield publishers.      
 
VAN DER BORGHT, L. (1997), ‘Van BRTN naar VRT’ in Mediagids 
Audiovisueel: Radio en televisie, 1997: 33-46. 
  
VAN GOMPEL, R., VAN DEN BULCK, H., BILTEREYST, D. (2002), ‘Media 
Industries’, in NEWBOLD, C., BOYD-BARNETT, O., VAN DEN BULCK,  H. 
(eds.), The Media Book (162-211) London: Edward Arnold,  445 p. 
 
VLAAMSE GEMEENSCHAP (2001), Beheersovereenkomst tussen de VRT en 
de Vlaamse Gemeenschap 2002-2006, Brussel: Vlaamse Gemeenschap. 
 
 
 
 



 

 

Colofon 
 
 
PSW-papers is een initiatief van de UA-faculteit PSW van de Universiteit 
Antwerpen. De paperreeks heeft als doel het wetenschappelijk onderzoek dat aan de 
UA-faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen wordt verricht, te valoriseren en 
aan de buitenwereld kenbaar te maken. 
 
 
Redactie: 
 
Karel VAN DEN BOSCH, coördinator 
Ann CRABBÉ 
Knut DE SWERT 
Kristof GEERAERTS 
David SCHOENMAEKERS 
Dave SINARDET 
Baldwin VAN GORP 
 
 
Redactieadres: 
 
PSW-papers 
Universiteitsplein 1 
B-2610 Antwerpen (Wilrijk) 
Fax: + 32 3 820 28 82 
E-mail: pswpaper@ua.ac.be  
 
 
PSW-papers verschijnt viermaandelijks: in de regel telkens 3 nummers op 3 
publicatiemomenten (1 april, 1 september en 1 december) waarbij naar een evenwicht 
wordt gestreefd in bijdragen uit de verschillende richtingen van de faculteit 
(Communicatiewetenschappen, Politieke Wetenschappen en Sociologie). 
 
Algemene informatie over de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen vindt u op 
de website van de faculteit: http://www.ua.ac.be/psw/ 
 
De papers staan met ingang van jaargang 2003 integraal op een webpagina: 
http://www.ua.ac.be/psw/, via hyperlinks ‘onderzoek’ en ‘PSW-papers’ 
 
 
 
ISSN: 1373-0770 
 
V.U.: Karel VAN DEN BOSCH 


